dinsdag, juli 25, 2017

Op naar Thakhek

Deze nacht in Vientiane zal ik niet snel vergeten: onze airco werkt niet.
Natuurlijk zijn we daar te laat achtergekomen.
We krijgen de temperatuur niet naar beneden, zelfs niet op standje 16gr. met de turbo erbij aan.
Ook de fan die we er extra bij aanzetten, brengt geen verkoeling.
Ik ga naar beneden en vraag aan de "nachtwaker" (een jongetje van een jaar of 16, schat ik) of dit euvel verholpen kan worden.
Lang verhaal kort: ook zijn ingrepen helpen niet. We slapen vannacht in de sauna.
Echt, het enige minpuntje aan Lani House! Mooie tuin, mooi huis, redelijke kamer met een uitstekende douche (die ook 's nachts gelukkig prima werkte: zie boven!), lekkere koffie bij een prima ontbijt!

Voor we vertrekken naar Thakhek, fietsen we nog snel even naar de oudste Wat van de stad. Gisteren lieten we die links liggen omdat we wat moe waren...
Geen seconde spijt: het is een prachtige Wat, vooral de hoofdtempel die binnen helemaal beschilderd is en waarvan geen foto's gemaakt kunnen worden (ook niet stiekum.)

Als we uitchecken, worden nogmaals excuses aangeboden voor de vreselijke nacht, krijgen we 15% korting en gratis koffie als we op de tuktuk zitten te wachten die ons naar het busstation brengt.
De airco zal wel gerepareerd worden, vermoed ik zo.

De reis naar Thakhek leggen we af met een VIP-bus (lekker airco en zo, als hij werkt. Deze keer niet.)
Enfin, 5 uur later zijn we er en we laten ons snel naar Bouton d'Or brengen.
Dit moet een prima hotel zijn volgens Tripadvisor en daar ben ik een grote fan van.
Als we de trappen oplopen, kijken we in een chique schaars verlichte hal.
"Romantische entourage", denk ik, maar dan blijkt dat de receptionist ons niet kan inchecken omdat de stroom is uitgevallen. De schaarse verlichting komt van een noodaggregaat, zo zal later blijken.
Ik mag wel vooraf even de kamers zien, maar dat lukt niet zo best met de invallende duisternis, zelfs niet als de gordijnen worden opengeschoven.
Toch maak ik een keuze en met de belofte dat de elektraproblemen binnen een kwartiertje opgelost zullen zijn, worden de koffers alvast naar boven gesjouwd.
Precies als we de kamer opkomen, springen de lampen aan en ook de airco en die doet het nog goed ook!

Het is inmiddels na 19.00 uur en aangezien we vanmiddag ook een maaltijd hebben overgeslagen, gaan we eerst lekker eten aan de overkant, aan de Mae Kong (en voor de verandering kijken we nu op Thailand uit).
Bij een reisbureautje regelen we nog wat zaken voor de dag erna en de doorreis, drinken nog een kop koffie onderweg en gaan lekker naar onze frisse kamer.
En je gelooft het niet: precies op het moment dat we op onze kamer zijn, valt de stroom weer uit, maar nu in de hele stad. Het is overal aardedonker.
En dan zijn we toch blij met dit hotel dat een noodaggregaat heeft, zodat er nog schaarse verlichting is in de grote hal.
Bijkomend probleempje is wel dat ook de spoelbak van de WC en de douche elektrisch aangedreven worden, dus er is ook geen water.
Gelukkig is een half uurtje later het leed geleden en lig ik nu, fris gedoucht prinsheerlijk in een frisse kamer!
Wat zal ik lekker slapen vannacht.


- Posted using BlogPress from my iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten