zaterdag, juli 21, 2012

Zaterdag, 21 juli

Dit is weer een dag waarop we verkassen; van Jaisalmer naar Mandore bij Jodhpur.
Ik zit vandaag voor het eerst voorin tijdens een lange rit. Het eerste stuk is slaapverwekkend, want veel woestijnachtige panorama's, zowel links als rechts. Ik verwonder me wel steeds over de kleine nederzettingen waarin gezinnen wonen, wel zo van alles verlaten en zonder bezit van auto, fiets, brommer of wat dan ook. Ja, ze hebben soms wel een stel ezels of een kameel, maar de meeste vrouwen zie je toch echt met pakketten op hun hoofd lopen, varierend van bussels hout, plastic teilen met ik weet niet wat, tot ???
Hoe doen ze dat toch hier, zonder iets?
Wat later wordt het landschap wat groener, zien we pauwen en dromedarissen met baby's van heel dichtbij. Prachtig om te zien!


Ook zien we steengroeves waar nog heel veel met de hand gehakt wordt (ook nu in de hitte, want het is nog steeds heel erg warm en voorlopig geen enkele kans op een verkoelende moessonbui).
In Johdpur zelf bezoeken we het grote Fort: het derde sinds we hier zijn, maar elk fort verrast ons weer. Telkens anders, maar dit heeft wel het mooiste uitzicht tot nu toe. Vanaf het hoogste punt kijk je uit over de "blauwe stad": heel veel huizen zijn namelijk lichtblauw geverfd, omdat de vroegere bewoners (de Bramanen) Krisna vereerden en de kleur blauw verwijst daarnaar.


Wat opvalt is dat de mensen die we hier tegenkomen in het fort, allemaal heel vriendelijk zijn (meer dan in Jaisalmer) en gevoel voor humor hebben. Zelfs de loketbedienden maken grapjes. Wanneer ik gratis van de lift gebruik ga maken (invaliden gratis en vandaag heb ik mijn wandelstok bij en mank lopen gaat vanzelf met die heup), kijkt de controlerende bediende me aan en zegt: " Oh, you are invalid, that's OK". Ik antwoord: "Well, that's not OK". Hij ziet er, net als ik, de humor wel van in en loopt lachend met ons mee naar de lift.

Ons guesthouse (Mandore Guesthouse) is een sprookje! Vlakbij het grote park, via een weggetje bezaaid met koeiestront en troep en bedelende vrouw, bereiken de de ingangspoort. Daarachter ligt een tuin met struiken, bloemen en gras en bomen waarin vogels zitten te fluiten. Er staan verschillende zitjes. We hebben kleihutten gereserveerd (die er heel goed uitzien), maar omdat er toch geen enkele andere gast is, bieden ze ons 2 totaal nieuwe kamers ensuite aan. Stel je voor, na het vorige hotel (waar we gisteravond ook nog een kakkerlak in de bruidssuite bij Gonnie en Ad zagen): een eigen nieuw huisje met prachtige inrchting, hartstikke ruim en een geweldige badkamer met modern sanitair, echt lekker warme douche, en een supersnelle wifi-verbinding. Koud pilsje in de tuin, je hoeft niet van tevoren te zeggen dat je wilt eten hier: je gaat gewoon zitten en er wordt voor eten gezorgd! Zelfs Yadav die deze accommodatie niet kende en zeer sceptisch was, is om: 't Is heerlijk hier.
We gaan hier een paar dagen heel erg ons gemak houden en genieten van de rust (al staat er voor morgenochtend wel weer wat op het programma...)


- Posted using BlogPress from my iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten