zondag, mei 17, 2015

Terug van Holguin naar Havana/de laatste dag

15 mei 2015

Terug van Holguin naar Havana/de laatste dag

Als we uit het vliegtuig stappen in Havana zegt Peter: "Kijk, dit was je eerste ervaring in een Russisch vliegtuig!" (Ik ben blij dat ik het niet geweten heb, want ik vond dat de kist behoorlijk veel lawaai maakte en zag mensen rondom mij met crossed fingers, wat ik duidde als: "Het is wellicht de eerste keer dat deze Cubanen vliegen...")

Hotel Valencia in Havana voelt bijna als thuiskomen, al krijgen we voor deze ene nacht een iets minder grote kamer dan toen we hier 3 weken geleden waren.
's Avonds gaan we eten op het dakterras van la Moneda Cubana, met uitkijk op het fort. Het eten is er lekker, de muziek van de zanger met gitaar heel sfeervol en als hij het lied over Che Guevara zingt, kan mijn avond niet meer stuk.



De laatste dag:
De laatste ochtend gebruiken we om naar het Museum van de Revolutie te gaan.
Het museum is gevestigd in het paleis van Batista; de kogelgaten bewijzen dat het er niet zachtzinnig aan toe gegaan is.
De geschiedenis van de revolutie is heel minutieus vastgelegd en weergegeven.
Heel opmerkelijk vind ik de galerij van "idioten" (die ook zo genoemd wordt) die de revolutie mede op gang brachten cq in stand hielden volgens de Cubanen: Batista, Reagan, en 2 heren Bush: 4 spotprenten met sarcastische teksten.
Aan de overkant kunnen we nog de resten van een neergeschoten vliegtuig bewonderen (dan moet je maar niet het luchtruim van Cuba schenden); de "Grandma" (de boot waarmee 80 revolutionairen aan land kwamen in Cuba) en enkele oldtimers die ten tijde van de revolutie dienst hadden gedaan om wapentuig en andere zaken te vervoeren.
Er vindt een soort wisseling van de wacht plaats, maar de jongetjes zijn er zelf niet echt plechtig onder (ik vermoed dat ze hun laatste avondje uit bespreken), maar ze lopen wel als tinnen soldaatjes, met gestrekte benen.
Wat ze daar doen, behalve af en toe wat toeristen terugfluiten die van het padje af raken, is mij totaal onduidelijk. Ze zouden ook wat aanduidingen waar je wel/niet mag komen kunnen plaatsen, maar ja, dan hebben ze geen werk meer.....

Na afloop zijn we toe aan een lekker mojito! We gaan naar La Bodeguita de Medio. Het is er weer stampvol maar we vinden toch ons plaatsje aan de bar: onze namen staan nog op de lamberisering!
Het is er gezellig, goede muziek en we besluiten daar ook te lunchen. Geen spijt van: het is heerlijk!

De middag brengen we wat slenterend, maar vooral zittend op een terrasje door.
Ik geniet van wat ik zie voorbijkomen.
Het is echt heel erg warm! Er wordt veel gewapperd en geveegd...
Toch heeft een groep steltdansers nog de energie om door de binnenstad te dansen: petje af.

We frissen ons nog even op bij het hotel en we zijn blij als de taxichauffeur ons (10 minuten te laat, dat wel...) ophaalt.
We waren al aan het bedenken wat we zouden doen als de resterende cucs onvoldoende waren om zelf een taxi te moeten betalen....
Onnodig: alles is perfect geregeld, deze reis.

Ik heb ontzettend genoten de afgelopen drie weken: Cuba is een bijzonder land met, zeker voor een Europeaan, elke dag wel weer een een aantal verrassingen.
En straks ben ik weer lekker thuis, ook heel fijn.


- Posted using BlogPress from my iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten