maandag, juli 01, 2013

Student zakt: leraar heeft gefaald.

Student zakt.

Leraar moet o.a. onderstaande vragen beantwoorden:

- zijn er speciale omstandigheden waardoor de student een extra reparatiemogelijkheid toegekend kan worden?
- was de student voldoende op de hoogte van de herkansingsmogelijkheid?
- is- en zo ja, hoe en wanneer- deze herkansingsmogelijkheid aangekondigd?
- is er - en zo ja, hoe en wanneer- gecommuniceerd over de aankondiging van de herkansingsmogelijkheid?
- hoe precies is er gecommuniceerd over deze aankondiging? Mondeling? En schriftelijk? En per mail? En via Berichten in ons digitale systeem? En ingepland in de digitale agenda van de student?
- is de student in de loop van het schooljaar gewezen op de stagnerende voortgang?
- hoe en wanneer precies is de student gewezen op de stagnerende voortgang?
- is hiervan schriftelijke verslag gedaan in het digitaal voortgangsdossier?
- is er gecheckt of de student begrepen heeft wat hem verteld/geschreven is?
- is hiervan schriftelijk verslag gedaan in het digitaal voortgangsdossier?
- is de student gecoached op de stagnerende voortgang en zo ja, hoe precies?
- is hiervan schriftelijk verslag gedaan in het digitaal voortgangsdossier?
- is de student voldoende begeleiding geboden, ook als hij hierom niet gevraagd heeft of die zelfs geweigerd heeft?
- zijn hierover waarschuwingsbrieven naar hem gestuurd?
- zijn deze vastgelegd in het digitale voortgangsdossier?
- beantwoorden deze brieven aan het voorgeschreven format?
- hebben deze brieven de juiste status van eerste en tweede bindendstudie-advies meegekregen?
- zijn deze brieven ondertekend door de juiste adjunct, teamleider, loopbaanbegeleider?
- heeft de docent tijdig de loopbaanbegeleider geinformeerd?
- is dit ook digitaal vastgelegd in het digitaal dossier?

En dan volgt er een besluit in de vaststellingsvergadering door het docententeam.
En dan wordt in de definitieve vaststellingsbijeenkomst een paar dagen later het eerder genomen besluit weer ter discussie gesteld. Er zijn geen nieuwe feiten. Alleen heeft er een vader gebeld met school.

En dan wordt - na veel oneigenlijke argumenten - het besluit bij hoofdelijke stemming (niet unaniem of met consensus) weer herzien: weer maar repareren toch?

De leraar heeft gefaald.
Ik wil hier nooit meer aan meedoen of zelfs maar getuige van zijn.





- Posted using BlogPress from my iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten