dinsdag, juli 30, 2013

Reizen houdt je jong!

Little Adams peak.
Volgens onze Franse collega's die maar steeds op dezelfde plekken opduiken als wij, deze reis, een tochtje van een half uurtje!
Nou, misschien met de Franse slag aan het eind van de dag. Wij deden er vanochtend in de felstralende zon (nogal bijzonder op deze doorgaans regenachtige en mistige plek) minstens 1 1/2 uur over! Maar mooi! Geweldig!

We liepen door de theeplantages heen naar boven. Een toerist weigerde foto's te nemen van de theepluksters, want slavenwerk! Dat is het natuurlijk ook, maar dan moet je ook geen thee drinken en ja, waarmee kan dan de kost verdiend worden? De werkgelegenheid ligt hier niet voor het oprapen.
Ik had een gesprek met een opzichter die 3 acres plantages onder zijn beheer had: hij nam het personeel aan (allemaal Tamil-vrouwen) en stond erbij en keek ernaar. Toen wij in de buurt waren, werd er door hem niet geschreeuwd. Eerder die ochtend had zijn collega minder schroom; die schreeuwde continu naar de vrouwen.
Ik vroeg hem wat er dan geschreeuwd was en wat ik vreesde was waar: het waren louter "aanmoedigingen" om door te werken, harden te werken, beter te werken.
Hij merkte dat ik daar zo mijn bedenkingen bij had en ik vertelde hem ook dat de vrouwen waarschijnlijk harder zouden werken als ze positief benaderd werden, maar dat was volgens hem niet waar. Het is traditie dat werkgevers/opzichters commando's schreeuwen: dat was er al door de Engelsen ingeramd (soms met stokslagen en al, maar dat gebeurde nu gelukkig niet meer) en de vrouwen werken echt niet door als er niet geschreeuwd wordt: ze zijn niet anders gewend.
Tja, ... Toen ik afscheid nam van deze, overigens goed Engels sprekende en voor mij heel aardige man, vroeg ik hem om toch eens te proberen iets minder hard te schreeuwen. Ik weet niet of het helpt, maar dan heb ik tenminste IETS gedaan...
De middag gebruiken we voor een kijkje in de theefabriek: een prachtige, spectaculaire rit met de tuktuk naar boven en een interessante excursie.
Nu zitten we heerlijk aan de Mojito en de Arak!
We genieten weer met volle teugen.
En reizen houdt je jong, volgens buurman Rob (zie bijgaande foto!)


- Posted using BlogPress from my iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten