zondag, juli 28, 2013

Teruggefloten

De botanische tuin even buiten Kandy staat niet voor niks in de reisgidsen: hij is groot, mooi en afwisselend. De afwisseling zit hem niet alleen in de soort bomen, struiken en planten, maar ook in de manier waarop hij is samengesteld/ontworpen: grote, open ruimtes worden afgewisseld door dichtbeboste stukken waar je via kleinere paden doorheen geleid wordt. Dit laatste is een waar paradijs voor jonge stelletjes, zo ontdekken we....


Op de meest beboste plekken ontdekken we de meesten en ze doen er veel moeite voor om niet gezien te worden: ze verschuilen zich achter dikke stammen van bomen, tussen de bamboe, op de grond achter een dikke struik.
Ik vind het vertederend, ze zijn zichtbaar zo verliefd. Maar het valt me wel op dat ze zich vooral terughoudend opstellen: ze houden elkaars handje vast, leggen hun hoofden tegen elkaar maar nergens wordt er gezoend of meer...
Wel hoor ik af en toe een vervelend gefluit van een "boswachter". Wat gebeurt er toch dat-ie zo vaak staat te fluiten en wegstuur-gebaren staat te maken: ik zie niks bijzonders.
Ik spreek een jong stel aan en vraag of zij weten wat er aan de hand is; wat gebeurt er toch dat die boswachter iedere keer staat te fluiten? Weten zij dat misschien?
De jongen vertelt me, enigszins beschaamd zo lijkt het, dat de jonge stellen dan "dirty things" doen. Ik vraag door: "What do you mean: dirty things?"
En dan vertelt hij dat er in ons land "probably" vrijelijk gezoend mag worden, maar dat de ouders dat in Sri Lanka niet leuk vinden...
Vandaar: ze worden letterlijk teruggefloten!
"Too bad for you", zeg ik en we wandelen verder.
Nog regelmatig horen we dat er koppels worden teruggefloten.





- Posted using BlogPress from my iPad

1 opmerking:

  1. Stel je voor dawij in Nederland dezelfde "boswachters" zouden hebben op het Stratumseind! Dan zou je door al het gefluit geen muziek meer horen in de cafes😍

    BeantwoordenVerwijderen