dinsdag, juli 02, 2013

De kunst van het verstandig handelen

Stel,
je werkt ergens en er worden daar uren ter beschikking gesteld om ontwikkelwerk te doen voor project X (lijkt me wel een toepasselijke letter voor dit project, lees het vervolg); dit komt b.v. voor in het onderwijs waar docenten die uren dan kunnen gebruiken om hun lesstof te herschikken, interessanter te maken, in andere contexten te plaatsen, door elkaar te husselen en/of in projectvorm te gieten.
Allemaal bedoeld om het onderwijs aan te passen aan veranderende landelijke eisen, voor de studenten interessanter, zinvoller en uitdagender te maken.

Let op! die uren worden extra vrijgemaakt, naast de 50% opslag die docenten al hebben voor voor- en nazorg op elk lesuur dat ze geven. Dat is geen pure luxe, want je moet tenslotte ook je bestaande lessen voorbereiden en nazorgen en da's een hele klus als je dat goed wilt doen.
In die extra ontwikkeluren hoef je dus geen andere taken uit te voeren dan na te denken, te brainstormen, te overleggen met collega's/vakgenoten en uiteindelijk lesstof te herschikken of (deels of helemaal) opnieuw te schrijven en er iets aantrekkelijks van te maken voor je studenten (en als slimme ontwikkelaar) ook aantrekkelijk voor jezelf! Je mag iets gaan uitvoeren met studenten wat je helemaal zelf bedacht en ontwikkeld hebt!

Ik herlees het bovenstaande en denk: zover is het duidelijk.

Stel: collega A krijgt een x- aantal ontwikkeluren uren vanaf september, b.v 80 (2 uren per week is dat in het onderwijs) en in maart het jaar daarop wordt er gevraagd eens in het team te presenteren wat hij inmiddels heeft bedacht, misschien (!) deels (?!) heeft uitgewerkt en dan zegt hij: "Ik kan jullie niets laten zien, omdat ...(dat is goed! altijd een reden/argument geven, al is het de grootste flauwekul, zie Rolf Dobelli: De kunst van het verstandig handelen) ...ik er helaas niet aan toe gekomen ben!" Redundante informatie.

De betreffende docent verkast toch per onmiddellijke ingang naar een andere afdeling (komt hem niet slecht uit, sterker nog: het is op zijn verzoek) dus ja...weg uren en niets ontwikkeld!
De klus (weer inclusief ontwikkeluren) wordt overgenomen door collega B.

Stel,
We zijn een jaar verder; er is tig x gevraagd aan collega B eens iets te laten zien, maar ook hij geeft redenen/argumenten "Ik heb het momenteel erg druk", "Mijn prioriteiten liggen momenteel even ergens anders" en hij maakt beloftes (Ik ben nog niet zover in het boek van Verstandig handelen om in te schatten of dit slim is....beloftes doen..) en breekt ze vervolgens even gemakkelijk met dezelfde redenen/argumenten.

En nu?
Er ligt geen nieuw ontwikkeld materiaal. Collega B gaat vrijuit: hij had immers zijn redenen/argumenten?!

Collega A werkt inmiddels op die andere afdeling en komt vragen om een Word-bestandje van een ander, wel tijdig, ontwikkeld project.
Hij wil eens kijken of hij er iets van kan gebruiken op de andere afdeling, want daar heeft hij de opdracht gekregen iets te doen met dit onderwerp...

Wat denk je? Dat ze er happig op zijn om het materiaal te verstrekken?

- Posted using BlogPress from my iPad,,

2 opmerkingen:

  1. Ik krijg er al jeuk van als ik het lees!
    Wat ik me afvraag is of collega A uit vrije wil om die ontwikkel-uren heeft gevraagd? Wilde collega A daadwerkelijk iets gaan ontwikkelen, gaan innoveren en/ of (co-)creƫren of is dat "verplicht" voor alle docenten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ruilen tegen ontwikkeluren van collega A in de nieuwe afdeling?...

    BeantwoordenVerwijderen