vrijdag, juli 12, 2013

Sri Lanka

Een reis van 13 uur en nog wat, via Rome.
Na Rome Sri Lanka Airlines: voor de allereerste keer vind ik het eten in een vliegtuig echt lekker!
Genoeg beenruimte.
Regelmatig drankjes.
Geen turbulentie, behalve op de rij achter ons: sri-lankees gezinnetje; pa, ma en een draak van een dochterje van een jaar of drie. Alleen stil als ze slaapt (en dat is echt weinig voor haar leeftijd); verder kan ze alleen janken, krijsen en stampen.
Ik heb alle zeilen bijgezet om geen pedagigische tips of tikken uit te delen en dat is gelukt. Ik wens de ouders veel sterkte en wijsheid toe.
Guesthouse the Icebear is heerlijk! Lekkere kamers/huisjes op begane grond tegen het strand aan, in een rustige tuin met verscholen zitjes en ligbedden (en wifi).
Meteen maar op de fiets het stadje verkend. Er staan hier veel R.K. Kerken, een erfenis uit koloniaal verleden. Wat opvalt is dat de rituelen "verhindoet" zijn (zo noem ik het even): er worden offertjes gebracht naar beeldjes en beeltenissen in de vorm van bloemenkransjes en de gelovigen zitten liever al dan niet op hun knieen op de stenen vloer dan in de kerkbanken.
Er ligt ook een kanaal door het dorp, aangelegd door de Nederlanders.




Het lijkt alsof Negombo een groot militair terrein is: ik overdrijf niet als ik zeg dat er elke 50 m. zowel links als rechts van de weg een zwaar gewapende soldaat staat!
Navraag bij de sporadisch Engels sprekende militair leert ons dat dit allemaal te doen is omdat de president vandaag naar Ngombo komt om een nieuw complex te openen. Ik ben benieuwd of ze morgen weg zijn. Eigenlijk hoop ik van wel, want deze aanblik heef bij mij een omgekeerd effect: " Only security, madam..."




Verder is het een dag van beetje bijkomen, kopje espresso hier, kopje thee daar. En de mojito is ook lekker, eentje maar!




Vanavond eten we mixed seafood in de tuin, nu al zin in!

- Posted using BlogPress from my iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten