donderdag, augustus 01, 2013

Oefening in vertrouwen

Voor onze rit naar Tissa met een aircobusje heeft Peter weer een nette man van middelbare leeftijd uitgezocht. Hij heeft een degelijke bus, degelijk uiterlijk en een redelijke prijs.
Als we 's morgens een klein half uurtje voor de afgesproken tijd klaar zijn, loopt Peter even naar de standplaats om te kijken of hij soms ook al zover is en dan kunnen we vertrekken. Helaas, de chauffeur is er niet (die wordt gebeld door een collega) en het busje is kapot! Ja, dan moeten we maar met "hem" meegaan. Hij wordt snel ingelicht over onze wensen voor tijdens de rit (bezoek aan het grootste Boeddhabeeld dat in een grote rots is uitgehouwen: bas-relief) en binnen 10 minuten komt Peter glunderend aanrijden met een ander busje en een andere chauffeur, die Sanker blijkt te heten.
Ik weet niet wat ik zie: een brakke bus, geen airco en een jongetje van een jaar of 14 (althans zo ziet hij er uit en ik durf niet te vragen hoe oud hij is uit angst dat ik gelijk heb).
De koffers worden ingeladen en ik stap toch in.
Het voelt absoluut niet goed: het eerste stuk is prachtig, we dalen via duizelingwekkende haarspeldbochten (zo staat er in de reisgidsen), maar ik heb mijn anti-hoofdpijnbril al op voor de eerste bocht!
Dan probeer ik mezelf gerust te stellen omdat ik zie dat hij voorzichtig rijdt en ik zeg tegen Peter: "Nou ja, als hij op zijn 10e al achter het stuur zat, heeft hij toch al 4 jaar rij-ervaring..... We zullen er maar op vertrouwen."
Sanker blijkt een goede chauffeur en weer een heel aardige jongen om mee te reizen. Even nog twijfelen we als hij geld vraagt om te tanken, maar dan blijkt dat hij gewoon geen rooie cent bij zich heeft en dat hij geld voor diesel nodig heeft om ons op de juiste plek te kunnen brengen: het wordt van de totaalsom afgehaald hoor!
Hibiscushotel is heerlijk! Leuke kamer in een soort bungalowcomplexje, rondom een heel fijn zwembad en we hebben de hele middag het rijk alleen.
De frietjes met salade smaken ook al lekker, wat wil je nog meer?
Ja, morgen op safari om wellicht een of meer luipaarden te zien!
Nalin is een safari-verkoper annex chauffeur die vlakbij ons hotel woont/werkt. Hij komt om 5 uur even informeren of we met hem mee willen.
Vlak voor 5 uur zit Peter nog even op internet en dan gebeurt het: hij leest 2 reviews over hem: een positieve en een vernietigende!
Wat doen we?
Peter laat hem de reviews zien en hij geeft toe dat er wel eens een klant niet tevreden is; dat kan niet anders als je zoveel safari's doet. Maar hij belooft dat we morgen met zijn tweeen in een jeep vertrekken om 5 uur en dat het een mooie dag wordt! (inclusief water, lunch en 2 rustpauzes en om 18.00 u. weer terug.)
We besluiten dat we het doen: we gaan hem vertrouwen (tenslotte is het vanochtend ook goed uitgepakt en al heel veel keren daarvoor hier in Sri Lanka).
Ik laat morgen weten of het terecht is...
- Posted using BlogPress from my iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten