vrijdag, augustus 03, 2012

De tempels 25 juli (ontbrak bij mijn publicaties)

Op aanraden van Yadav wijzigen we het oorspronkelijke plan: hij wil ons mee naar de bergen nemen en belooft een prima hotel voor ons te vinden met zwembad. Na een rit in de auto waarbij ik zo vaak schrik van het plotselinge remmen, uitwijken en getoeter dat ik bijna in tranen ben, komen we in Ranakpur. Het hotel Ranakpur Hill Resort ziet er heel goed uit: mooie ruime kamers met gedeeld balkon met Gonnie en Ad en uitzicht op een fraaie tuin met zwembad.
We liggen er binnen 10 minuten in: wat heerlijk na die hitte van de afgelopen periode. Het is nog steeds behoorlijk warm, maar dit is goed te hebben.




We bezoeken nog een hele mooie marmeren tempel Adinath (1444 zuilen) waar we weer heel veel kleurrijk geklede mensen zien. Zoals al zo vaak deze vakantie lijken wij meer een bezienswaardigheid dan andersom: ze vragen weer vaak of ze van ons foto's mogen maken, uiteraard met hen samen, en ook omgekeerd willen ze graag dat wij foto's maken waarop zij samen met ons staan (ik begrijp niet wat het nut daarvan is, want die zien ze nooit meer...).
Voor we de tempel ingaan moet er naast het entreegeld ook weer flink betaald worden voor fototoestel en filmcamera, maar eenmaal binnen mogen we als niet-Indier niet in het belangrijkste offergedeelte komen en wordt ons verboden dit te fotograferen (aan dit laatste verbod houd ik me niet; de tempelbewakers zien het niet en van de andere bezoekers krijg ik een goedkeurend knikje).
Wat voor mij ook wringt, is dat we vooraf informatie krijgen over de ascetische levenswijze van deze Hindoes (geen dier wordt door hen gedood; ze drinken geen alcohol, ze roken niet); je mag geen leer dragen in de tempel etc., maar eenmaal binnen het tempelcomplex lopen er allerlei figuren rond die geld aan je willen verdienen door b.v. op je schoenen te passen, wierook te verkopen wat eigenlijk niet is toegestaan (het moet in je tas en mag er niet meer uit voor je buiten bent), een aantal mooie dingen aan te wijzen die je dan weer wel moet fotograferen en daarna niet tevreden zijn met de tip die je geeft en om meer vragen.




De Indiase mensen die de tempel bezoeken zijn echt geinteresseerd in je, maken als ze maar een paar woorden Engels kunnen spreken een praatje met je en zijn veel vriendelijker dan de ordebewakers en andere insiders van de tempels.




's Avonds eten we heerlijk in de tuin; het is een hele fijne avond.
- Posted using BlogPress from my iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten